Marketing, communicatie en evenementen

Wat houdt Marketing, communicatie en evenementen in?

Als medewerker evenementenorganisatie organiseer je allerlei evenementen, zoals festivals, concerten, bruiloften, sportevenementen, beurzen, bedrijfsevenementen, etc. Evenementen moeten natuurlijk goed gepland en uitgevoerd worden.

Je organiseert samen met collega’s een evenement van A tot Z. Zo stel je het programma samen, regel je het transport, de beveiliging, het personeel, de techniek, de catering en de inrichting. Natuurlijk ben jij ook bij de uitvoering. Als medewerker in de evenementenbranche ben je stressbestendig, creatief en flexibel.

Als medewerker marketing en communicatie heb je veel contact met mensen binnen en buiten het bedrijf waar je werkt. Jij brengt hierbij een product, boodschap of dienst onder de aandacht. Binnen het bedrijf doe je aan interne communicatie, bijvoorbeeld het onderhouden van informatie op het intranet en het organiseren van een personeelsdag. Als je communiceert met mensen buiten het bedrijf, dan doe je aan externe communicatie. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van flyers, het bijhouden van de website en social media.

Daarnaast doe je marktonderzoek. Hierbij verzamel je informatie over het product met behulp van (online) enquêtes, groepsgesprekken en interviews. Vervolgens analyseer je de gegevens om de juiste (marketing) beslissingen te nemen en dit verwerk je in een marktonderzoeksrapport. Je bent nauwkeurig, proactief en je kunt je goed uitdrukken, zowel mondeling als schriftelijk.

Uitleg Mbo op proef dagen:

Bij dit project ga jij op onderzoek uit en maak je kennis met het beroep en lessen op het mbo. Bij ROC TOP ontdek je waar je tijdens een studie Marketing, communicatie en evenementen mee te maken krijgt en volg je een aantal projectlessen.  Hiernaast zal je één dag meelopen in de praktijk. Je maakt kennis met het beroep door langs te gaan bij een bedrijf of instelling. Tot slot ga je een presentatie geven op je eigen school aan je klasgenoten over wat je de afgelopen week hebt geleerd.  

Na deze projectweek weet je precies wat je kunt verwachten als jij voor de studie Marketing, communicatie en evenementen kiest.

Overzicht programma

Dag 1
Ochtend
Kennismaking en sectoranalyse - Les - Marktonderzoek
Middag
Instructie marktonderzoek + start uitvoering marktonderzoek
Dag 2
Ochtend
Opdracht 1 afmaken marktonderzoek Opdracht 2 Woordweb
Middag
Opdracht 3.1 Reclamefilmpje maken Opdracht 4.1 Instructie stageverslag
Dag 3
Ochtend
Stagebezoek + Opdracht 4.2 Interview | stageverslag
Middag
Opdracht 3.2 Reclamefilmpjes tonen Opdracht 5: instructie PowerPointpresentatie Afrondingsopdracht
Dag 4
Ochtend
Presentatie op je eigen school
Dag 5
Hele dag
-